f
l
få interessant input, hold dig orienteret og få løbende nyheder - FØLGe DVOSS' her, PÅ FACEBOOK, linkedin og instagram
DVOSS Blog
Share |
Kære nye leder: Passer du godt på dit netværk? MAJ 2017, FREDENSBORG Når jeg sparrer med nye ledere om udfordringer i deres nye rolle, falder snakken ofte på netværk. Plej dit netværk, udvid dit netværk, brug dit netværk – hører du også tit det? Jeg ved, det er en udfordring for nye ledere at sætte tid af i kalenderen til opgaven ’netværk’. Du har spørgsmål fra medarbejdere, der skal besvares, og udfordringer i lederteamet, der skal løses. Hvorfor er det egentlig så vigtigt med netværk? Og, hvis vi skal blive mere konkrete: Hvordan passer du godt på netværket uden at se opgaven som en ekstra arbejdsbyrde? Lad mig besvare det første spørgsmål med en åbenbaring, jeg oplevede i sidste uge. I kontakt med 1 menneske fra netværket om dagen Da jeg gjorde status fredag aften over et glas rødvin, gik noget op for mig: I løbet af den forgangne uge havde jeg været i kontakt med 8 mennesker fra mit netværk. Det er mere end 1 menneske om dagen, som ville hjælpe mig, eller som jeg kunne hjælpe. Nogle af kontakterne gik over 20 år tilbage. Nogle var nære relationer, andre mere perifere. Vi havde hjulpet hinanden med alt muligt: hussalg, samarbejde, faglig sparring og møder med potentielle kunder. Jeg følte mig taknemmelig, for hvordan havde ugen set ud uden netværk? Sandsynligvis sådan her: Mere bøvlet hussalg, jeg havde ikke opdaget nye samarbejdsmuligheder, den faglige sparring havde foregået inde i hovedet til langt ud på aftenerne, og der havde ikke være nye kundemøder. Så: Ja, det betaler sig at pleje dit netværk, også selvom det kan virke uoverskueligt at få tid til. Den tid, du investerer i netværket, kommer dig altid til gode – på måder, du ikke kan forudse, når du begynder. Pointen med denne historie er ikke, at du nu skal til at bede alle dine kontakter om hjælp. Pointen er denne: For at du kan nå dertil, hvor et andet menneske er villig til at hjælpe dig, så begynder det med dig selv. Begynd med at sætte ind på den store konto Se det at dyrke netværk som en stor konto. Der hæves fra den og sættes ind på den – men ikke nødvendigvis fra de samme mennesker. Du vil opleve, at nogle af dine kontakter arbejder for dig, hvorimod du vil arbejde for andre i dit netværk. Det er ikke et regnestykke, der nogensinde går op, og det er heller ikke meningen. Pointen er, at når du skal afskedige en medarbejder for første gang, eller du har svært ved at motivere medarbejderne til at arbejde for jeres nye strategi – så vil du gerne have plus på den konto. I de situationer vil du gerne have nogen, som du kan ringe til eller mødes med. Og som ser det at hjælpe dig som det mest selvfølgelige i verden. Stil dig derfor til rådighed, når folk i dit netværk rækker ud efter dig og dine kompetencer. Gør det, også selvom du ikke kan besvare spørgsmålet: ”Men hvad får jeg ud af det?” Det er det forkerte spørgsmål at stille. Spørg i stedet: ”Hvordan kan jeg bedst hjælpe dette menneske?” På den måde bygger du langsomt et stærkt stillads af mennesker, der vil støtte dig, når du svajer og er ved at vælte i din nye lederrolle (for de dage kommer). 3 måder til at pleje dit netværk, du kan prøve i dag Her er tre idéer til dig, der gerne vil hurtigt i gang med at opbygge – eller genaktivere – dit netværk: • Invitér til frokost eller kaffe. Nej, du skal ikke sende en invitation til alle dine 1.200 kontakter på LinkedIn. 
 Brug denne mulighed til kontakter, du gerne vil kunne sparre med, være fortrolig med, og hvor du også har det 
 godt med at spørge ind til, hvad der rører sig hos dem. • Giv en anbefaling. Hvem har du arbejdet sammen med, som du kan give en positiv og oprigtig anbefaling på LinkedIn?
 Udvælg 4 personer, og sæt ind i din kalender, at du vil skrive 1 anbefaling om ugen den næste måned. • Vær aktiv på sociale medier. Her er det ikke nok at trykke like. Har en af dine kontakter fået et nyt job, så skriv en
 personlig lykønskning på LinkedIn. Skriver en af dine kontakter en artikel, så giv feedback i kommentarfeltet. 
 På den måde viser du, at du gerne vil arbejde for jeres relation. Alle disse tre muligheder kan du gå ud og prøve i dag. Begynd med at give uden at forvente noget til gengæld. Det er ikke kun sund netværkspleje, det er også sympatisk, og det kan de fleste mennesker godt lide. Du har også en fjerde mulighed for at få et bedre og stærkere netværk Intet slår nemlig at mødes med en gruppe af ligesindede ude i virkeligheden. Der, hvor I som nye ledere kan: • sparre om faglige problemstillinger • diskutere relevante emner • se nye muligheder for hinanden. Derfor vil jeg gerne invitere dig til et af mine gratis netværksarrangementer, hvor du kan møde andre mennesker, som bokser med de samme udfordringer som dig. Send en mail på marlene@dvoss.dk, så sikre jeg at du inviteres med til næste netværksmøde. Med ønske om et stærkt netværk Marlene

læs mere
Hvorfor stinker kundeservicen ofte i Danmark? MARTS 2017, FREDENSBORG Svaret er i min optik enkel – mange virksomheder har ikke forstået vigtigheden af at sætte fokus på den gode kundeoplevelse. Der bruges utrolig mange penge på at skaffe nye kunder, store marketingkampagner, masser af aktiviteter, kundemøder osv. Der er fokus på salgsorganisationen, da det er dem, der skaffer kunderne. Men hvad med dem, der holder på kunderne? Forestil dig, hvad der sker, hvis salgsorganisationen hælder kunder ind i den ene ”ende af tragten” samtidig med, at en elendig kundeservice hælder dem ud i den anden ende? Kundeservice-funktionen er altafgørende og er efter min overbevisning, organisationens vigtigste afdeling. Kundeservice har netop muligheden for at gøre en forskel ved at være med til at bidrage til en gode kundeoplevelse. ”That little extra” Den gode kundeoplevelse er den følelse, man som kunde får, når man som minimum oplever den forventede service, men i allerhøjeste grad også, når man får en positiv uventet service – altså en ekstraordinær god behandling. Nedenstående er mit yndlingseksempel på en god kundeoplevelse, som jeg vil dele med jer. Der opstår noget uventet med din bil, og du skal derfor have fat i værkstedet. Du ringer ind om morgenen og krydser fingre for, at de har mulighed for at presse din bil ind denne morgen, så den kan blive fikset, og du igen kan komme videre. I telefonen taler du med en serviceminded mand, og I aftaler, at du bare kommer forbi på vej på arbejde. Da du træder ind hos bilforhandleren, hvor værkstedet også ligger, bliver du mødt af en sød og imødekommende kvinde, som ”fanger dig” straks du træder indenfor. Hun følger dig hen til den værkfører, du skal tale med. Du skal altså ikke gå søgende rundt. Bilen kommer ind på værkstedet, og imens følges du hen til et kundeområde, hvor der venter ro, lækker kaffe, croissanter, tændte stearinlys og WIFI. Skønt, nu kan du i ro og mag starte din arbejdsdag, samtidig med at din bil bliver ordnet, og den sædvanlige stress, der udløses, når der er bøvl med bilen, er væk. Når jeg oplever kundeservice, der giver mig ”that little extra”, så bliver jeg begejstret, og det gør, at jeg får lyst til at fortælle andre om det. Så udover at kunden har lyst til at komme igen, så har den gode oplevelse også skabt en ambassadør for virksomheden, en fan, som har lyst til at anbefale virksomheden til andre. Det starter ovenfra Den øverste ledelse bliver nødt til at anerkende og forstå vigtigheden i, at kundeservicemedarbejderne udvikles og trænes. Mange steder ses netop denne funktion, som en administrativ og omkostningstung afdeling. Her faktureres der jo ikke timer eller landes nye store kunder, så når der skal spares og rykkes tættere sammen, så står kundeservice desværre nogle gange for skud. Det resultere selvsagt i ringere service, da de tilbageværende medarbejdere blot skal løbe stærkere og derfor ikke har ressourcer til at yde ”that little extra”. Hvis man i stedet har en ledelse, der har set den forskel kundeservice gør og derfor vil udvikle og træne dem i at yde endnu bedre service, så er der, efter min mening, to ting, der er altafgørende for, at det lykkes at hæve serviceniveauet. Vis vejen og stil krav til dine kundeservice-medarbejdere For at få succes bør ledelsen være helt klar og tydelig omkring, hvordan de gerne vil have deres kundeservice. De bør sætte overlæggeren for, hvad de vil og sikre, at det kommunikeres tydeligt til alle medarbejdere. Der skal være nogle klare standardprocedurer, og disse vil sandsynligvis influere i andre funktioner i virksomheden også. Det er jo ofte ikke kun kundeservice, der har kundekontakten. Uanset hvor man henvender sig, skal kunderne opleve samme høje service, og derfor er det vigtigt, at alle i virksomheden kender niveauet og forventningerne. Når jeg træner kundeservicemedarbejdere i den gode kundeoplevelse, oplever jeg nogle gange en modstand for at hæve niveauet bare en lille smule. Argumentet er, at det virker for klæbrigt eller for meget, men i min verden handler det blot om: Ansvar – tag ansvar for kundens opgave eller udfordring. Vær tydelig – undgå misforståelser og sørg altid for at forventningsafstemme med kunden. Skab nærvær – sørg for at kunden føler sig velkommen, hørt/set og er tryg. ”That little extra” – gå over kundens forventning og giv dem noget positivt at tale om. Gør dig umage – i alt hvad du laver. Så enkelt er det at skabe god kundeservice og i en servicefunktion, bør det være basic. Men hvis man blot er oplært i at tage telefonen, give prisen og taste ordren i systemet, så kommer man aldrig op i den sublime service. Derfor bør ledelsen og i særdeleshed den ansvarlige for kundeservice være tydelig overfor medarbejderne og stille krav til dem og serviceniveauet. Sjovere hverdag En dårlig service breder sig som en steppebrand og desværre ofte hurtigere end den gode oplevelse, men det emne vil jeg gemme til en anden god gang. Så kære kundeservicemedarbejder, uanset om din ledelse har fokus på dig og dit team, så er der en ting, du selv kan gøre for at få en sjovere hverdag med glade og tilfredse kunder. Tænk på ”that little extra” og gør dig umage, når du går på arbejde, så er din virksomhed allerede et skridt på vej imod bedre kundeservice. Mange kundevenlige hilsner Marlene

"Ny leder & hva´så?"

Få inspiration til at komme godt i gang som ny leder.

 

FEBRUAR 2017, FREDENSBORG

 

 

Lær Dvoss at kende på 1 min. Del gerne, så vi kan nå ud til alle de nye ledere og deres chefer.

 

Mange hilsner

Marlene de Voss

At turde give slip på det gode liv…og derefter opdage det

 

AUGUST 2016, FREDENSBORG

 

 

”Jeg var heldig at blive fyret” – er et fantastisk slogan, som jeg arbejder efter i dag og som bringer mig i kontakt med en masse gode mennesker, der var lige så ”heldige”.

 

Det gode liv

Det var nu ikke sådan jeg havde det, da jeg for ca. 11 måneder siden mødte ind på min arbejdsplads gennem 16 år, efter en god og lang sommerferie.

Jeg havde et godt liv, et godt job på Danmarks bedste arbejdsplads (i min optik), gode mennesker omkring mig, masser af tryghed, udfordringer, status og jo, jeg kunne da godt tænke mig at prøve noget andet, men ønsket var ikke så stort, at jeg tog skridtet.

Men det ramte også mig, - det jeg troede aldrig ville ske for mig – jeg blev fyret! Jer der kender mig kender også omstændighederne, som jeg ikke vil trætte Jer med her – det er irrelevant for den pointe, jeg synes er væsentlig her – netop at jeg blev tvunget til at give slip og afkald på alt det jeg kendte og komme ud af min comfort-zone.

 

Ny verden – ude af comfort-zone

Og ud af mine vante rammer kom jeg, med mulighed for at kigge bredt og finde ud af hvad JEG egentlig ville. Hvad motiverer mig? Hvad driver mig og gør mig glad? Og hvordan kan jeg bruge det andre steder?

Og jeg skal love for, at der var en ny verden der åbnede sig. Stille og roligt åbnede den ene dør efter den anden og jeg stødte konstant ind i nye mennesker, der var med til at åbne nye muligheder og nye døre for mig.

Jeg begyndte at kigge andre veje, og jeg fandt hurtigt overskriften på mit nye liv. Jeg skulle ”gøre en forskel for nogle mennesker” – på en anden måde end når jeg var deres chef. Jeg manglede bare lige at finde ud af hvordan.

En lang glidebane startede og det var som om, at der hele tiden skete nye ting for mig der viste mig vej til næste skridt. Som om brikkerne faldt på plads i takt med, at jeg var klar. Nogle af mine mere alternative bekendtskaber, ville kalde det for at ”jeg var/er i flow”….. og jeg tror på betragtningen om, at når man er åben for at modtage og give slip, så er man også åben for at skabe succes og forandringer.

 

Farvel til tryghed og goddag til frihed

Jeg kastede mig ud i livet som selvstændig…. En rimelig angstprovokerende tanke, hvis du havde spurgt mig 6 måneder før jeg blev opsagt.

Jeg kigger tilbage og spørger mig selv om jeg savner mit gamle gode liv og fortryder jeg tog springet? Svaret er nej, ikke et sekund. Jeg havde alt hvad jeg ønskede mig før – troede jeg, indtil jeg opdagede, at alt det jeg troede var det fedeste, blev slået med flere længder i mit nye gode liv.

Den frihed jeg har nu til selv at bestemme, selv at være ansvarlig for min egen succes og kunne tilbyde mine kunder det de efterspørger, uden at skulle passe ind i en kasse, er for mig mere værd end den tryghed jeg havde i mit faste job.

Min pointe her er, at min gamle overbevisning om, at ”alting sker for en årsag” blev hugget ud i granit.

 

Selvom livet indimellem bringer os ud af comfort-zone og tvinger os til at gøre noget markant anderledes så husk på, at hvis du kommer i en situation, hvor du tvinges ud af dit vante gode liv, så overvej om du er åben for forandring og klar til at komme i flow eller du i stedet vil gøre dig til offer for situationen og lade stå til. Valget er dit, kun du kan styrer dit eget liv!

 

Jeg valgte tilsyneladende rigtigt….. og det er jeg sikker på at du også vil gøre, hvis du er klar!

 

Mange hilsner

Marlene de Voss

Er du bange for dine medarbejderes reaktioner,

og tør du derfor ikke tage Den svære Samtale?

 

APRIL 2016, FREDENSBORG

 

 

Kære Leder,

 

Vi ser flere og flere forældre, der har svært ved at sige nej til deres børn - og jeg medgiver, at jeg til tider er en af dem- og i et misforstået hensyn ”beskytter” deres børn fra at blive irettesat. Igennem teenagetiden fejer vi de værste sten væk på vejen, for at vores børn skal undgå at lave de samme fejl (og lære af dem), som vi selv gjorde, og desværre tager vi disse misforståede hensyn helt med ud på arbejdspladserne.

 

Jeg læste fornyligt, at det anerkendte Harvard Business Review i en artikel, med baggrund i en undersøgelse, synliggjorde, at 37 % af de amerikanske ledere har svært ved at give deres medarbejdere kritik og feedback, alene i frygten for, at den ansatte vil blive vred.

Det er efter min mening en stor misforståelse ikke at give ens medarbejdere en konstruktiv kritik, og jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at jeg synes, at det er mangel på respekt for medarbejderen og dennes udvikling ikke at gøre det. Hvordan skal man som medarbejder nogensinde kunne blive bedre, gøre sig umage og stille højere krav til sig selv, hvis man aldrig får at vide, at der er plads til forbedring?

 

Samme undersøgelse viste, at hele 69 % af lederne føler sig utilpasse ved helt generelt at skulle kommunikere med deres ansatte, og 16 % af de adspurgte ledere foretrækker at kommunikere over mail i stedet for face-to-face.

Det er mange faktorer i ovenstående udtalelser, der får mit hår til at stritte, men en stor bekymring jeg har omkring denne manglende feedback er også, hvilke konsekvenser det har for medarbejdernes trivsel, hvis de ikke har en klar fornemmelse af, hvad deres leders holdning er til deres performance. Kan man forestille sig en række bekymringer, der kan plante sig hos de stakkels medarbejdere, hvis de aldrig får hverken ris eller faktisk også ros? For det viser sig at 20 % af de adspurgte i undersøgelsen generelt har svært ved at anerkende deres medarbejderes resultater.

 

Udover at det kan være svært at forbedre sig som medarbejder, og man kan blive små-stresset af den manglende feedback, så kan det også frustrere en række kollegaer, hvis der ikke handles på manglende performance hos en medarbejder. Endelig har det naturligvis også konsekvenser for virksomhedens resultater.

Og nu er det så, at jeg tænker, at hvis man som garvet og erfaren leder, kan have svært ved at gennemføre Den svære Samtale, hvordan mon det så forholder sig for de uerfarne og måske unge ledere (som ikke har en ballast i rygsækken og måske endda er opvokset i en curling-kultur). Kunne man forestille sig, at man ville have nemmere ved, at gennemføre Den svære Samtale, hvis man forstod konsekvenserne ved ikke at gennemføre den, og at man med simple værktøjer, vil føle sig bedre klædt på til opgaven?

 

JA siger jeg, og derfor gør jeg det jeg brænder for, nemlig at hjælpe nye ledere godt fra start og tilbyder workshops under overskriften Den svære Samtale.

 

Mange hilsner

Marlene de Voss

3 problemstillinger

 

...man ikke tænker over, når man siger JA tak til sit første lederjob.

 

MARTS 2016, FREDENSBORG

 

 

Det at blive udnævnt som leder første gang udløser følelser som stolthed, gå-på-mod og følelsen af at kunne ”gå på månen”, men samtidig kan usikkerheden og uvisheden også fylde en del i tankerne i den første tid. Hvad har jeg sagt ja til, hvilke forventninger er der, og hvad venter forude?

 

Når man siger ja til sit første lederjob, ved man ikke, hvad der ”rammer” en, og nogle udfordringer havde man slet ikke set komme.

 

”Jeg er ikke en del af gruppen mere”

Når du går fra at være kollega til at være leder, følger der ofte også en udskiftning i nærmeste kollegaer/fortrolige med.

 

Når man bliver udnævnt som leder i ”egne rækker”, er det helt naturligt, at man oplever, at ens tidligere kollegaer pludselig tager afstand til dig, som nu er deres chef. De er nu dine medarbejdere, og de ønsker nødvendigvis ikke at dele alt med deres chef. Du vil måske også opleve, at du fremover ikke inviteres, hvis medarbejderne ses udenfor arbejdstid – de skal jo have et frirum, hvor de kan tale om forskellige forhold på jobbet, og det inkludere nu også dig.

 

Det har INTET med dig som person at gøre, men knytter sig til den rolle, du nu er indtrådt i. Du skal nu finde nye fortrolige og kollegaer, som du kan sparre med, og som du kan vende dine nye problematikker med, for ligesom dine medarbejdere ikke ønsker at dele alt med dig, er du nu også i en position, hvor du hverken kan eller vil dele alt med dem. Afstanden som opstår imellem jer, vil fremover også gøre din lederrolle nemmere. Så det giver sig selv, du er ikke en del af gruppen mere, men det skal du heller ikke være.

 

”Magten” med stjernen på skulderen skal forvaltes med respekt.

Når du bliver leder, vil du på et tidspunkt opdage, at folk har et andet syn på dig nu, end da du var menig medarbejder. Du vil muligvis opleve nogle situationer, hvor du kommer igennem med nogle ting, som du tidligere måske ikke var kommet igennem med eller situationer, hvor du bruges som ”løftestang” til at få ting til at ske. Du vil sandsynligvis også opleve, at du bliver hørt på en anden måde end tidligere. Men der kan også opstå situationer, hvor du skal træde varsomt og tænke over, hvordan du agerer. Dine ord vægter nu tungere end tidligere, og du bør derfor vær opmærksom på den ”magt”, du nu besidder. Folks respekt for dig bør ikke komme igennem magten, men igennem dine ord og handlinger.

 

Som leder får du nøglen til andre menneskers liv. Det lyder ret voldsomt, men det, jeg mener, er, at du pludselig har en helt anden indflydelse end tidligere. De beslutninger, du tager, har konsekvenser, og disse når nogle gange helt ind i dine medarbejdernes familier. Det kan være beslutninger, som gør din medarbejder glad, og som derfor sender en glad far eller mor hjem fra arbejde, og det kan være det modsatte. Der kan være forhold på jobbet, som lægger begrænsninger på fleksibiliteten i familielivet eller forhold, der muliggør ting, der før var umulige.

 

I yderste konsekvens er naturligvis den hårde beslutning om afskedigelse, som jo har en enorm konsekvens for den medarbejder, der rammes og dennes familie. Jeg tror, det er de færreste ledere, der vænner sig til denne ledelsesopgave, men uanset hvor svær, hård og urimelig den kan være, så er det desværre en del af lederjobbet.

 

Lus imellem to negle

Hvis du indtræder i en rolle som mellemleder, træder du samtidig ind i en ny rolle som ”lus” imellem to negle. Det forventes, at du optræder loyalt overfor ledelsen og dennes beslutninger. Hvis ledelsen træffer en beslutning, som du ikke nødvendigvis er enig i, forventes det, at du bakker op og følger de retningslinjer og strategier, der er besluttet. Såfremt du ikke er enig, bør din personlige holdning ikke brænde igennem, og det forventes, at du til enhver tid argumenterer loyalt overfor ledelsens beslutning.

 

Samtidig er du også dine medarbejderes talerør til ledelsen, og dine medarbejdere forventer din opbakning, og at du i nogle tilfælde taler deres sag.

 

Det er en balancegang, som indimellem kan være udfordrende at mestre.

 

Del dine udfordringer med mig

Som ny i lederrollen, vil der være mange nye udfordringer, og du vil blive stillet i situationer, som kan være svære at håndtere. Man kan ikke forberede sig på alt, og du vil, specielt i den første tid, jævnligt blive udsat for nye problemstillinger.

 

Hvis du er ny leder og står med en udfordring, som du ikke havde tænkt over, du ville stå i, inden du sagde ja til dit første lederjob, så del det gerne med mig, så andre nye ledere kan lære af din erfaring.

 

Har du behov for sparring, så kontakt mig for en uforpligtende snak og lad os sammen sikre dig en god start.

 

 

Mange hilsner

Marlene de Voss

That´s what I am talking about…

 

MARTS 2016, FREDENSBORG

 

 

Kære Leder,

 

Du har igennem længere tid halset bagefter med ALT. Du er presset, du når ikke aftensmaden med familien, og nærvær er noget, du ikke har været i kontakt med længe. Du er halvt tilstede alle steder, du er, og alligevel føler du, at du giver dig selv 200 %. Lige før læsset vælter, finder du løsningen – du skal have en mellemleder, en der kan tage fra på mange af de daglige arbejdsopgaver og spørgsmål, en der kan være der mere for medarbejderne, end du formår, og en der i den grad kan aflaste dig. BINGO.

 

Det er oplagt, at udnævne en i din nuværende afdeling. Det er jo så nemt, for så er det en person, der kender forretningen og medarbejderne og som derfor kan være kørerende fra dag 1 uden den store oplæring. Du har jo heldigvis en rigtig dygtig og pligtopfyldende medarbejder i teamet, som arbejder hårdt og altid udviser stort ansvar – det er oplagt – det skal være Lasse.

 

Lasse får tilbuddet om at blive leder og bliver naturligvis meget beæret. Endelig har hans hårde arbejde båret frugt. Han takker ja til tilbuddet om den nye stilling og det nye ansvar, og han glæder sig rigtig meget. Inden længe bliver udnævnelsen meldt ud, og så er Lasse i gang.

 

Men hverdagen melder sig. Chefen som var ret presset i forvejen, begynder at smide opgaver til Lasse, medarbejderne (som er Lasses tidligere kollegaer) stiller krav til deres nye leder, og samtidig har Lasse også sine egne opgaver at passe. Lasse kastes ud i sin nye rolle med lynet hast, og pludselig er det hele slet ikke så nemt og rosenrødt, som det lød fra starten. Hver gang han har brug for lidt sparring og et godt råd, er chefen optaget, ude af huset eller siger ”vi tager det lige senere, ok?”. Lasse er overladt til sig selv og står pludselig med en masse uafklarede spørgsmål i sin nye rolle, som ingen kan hjælpe ham med. Samtidig føler chefen, at han begynder at mærke effekten af, at han aflastes med nogle dagligdagsopgaver, og han har derfor meget mere tid til at videreudvikle forretningen, og dagen fyldes op af nye spændende ting.  En ting nager ham dog, og det er en dårlig samvittighed over ikke at kunne hjælpe sin nye mellemleder ordentlig i gang. Han skulle måske have valgt en leder, der kendte til lederjobbet i forvejen og dermed var mere selvkørende? Eller kunne han have klædt Lasse bedre på til den nye rolle som leder?

 

Det er lige præcis dét, Dvoss handler om - Vi hjælper nye ledere godt fra start.

 

Jeg glæder mig til at møde jeres nye ”Lasse” og hjælpe ham godt fra start.

 

Venlig hilsen

Marlene de Voss

dvoss.dk - forandring til udvikling - Telefon: 2989 9090 - Mail: marlene@dvoss.dk